Relacje inwestorskie
> Domovská stránka > Pro Zaměstnance > Co je dobré vědět > Jak úspěšně zvládnout osobní pohovor?

Jak úspěšně zvládnout osobní pohovor?

Dobrá práce! Váš životopis a motivační dopis přesvědčivě ukázali, že máte dovednosti a kvalifikaci pro vykonávání své vysněné práce. Z mnoha žadatelů budoucí zaměstnavatel vybral právě Vás a několik dalších uchazečů, abyste se zúčastnili pohovoru. Ačkoli je to významný krok na cestě za smysluplným zaměstnáním, je stále příliš brzy na to, abyste si blahopřáli. Je čas dát se do práce a zaměstnání opravdu získat.

Během pohovoru budete mít příležitost ukázat náborovému pracovníkovi, že jste pro danou pozici ideální. Splňujete či dokonce převyšujete veškeré požadavky na formální kvalifikaci a oplýváte vlastnostmi, díky kterým bezvadně zapadnete do struktury společnosti. Navíc byste měli být důkladně připraveni na prodiskutování, potvrzení a ověření informací, které jste o sobě napsali do žádosti.

Mnoho zaměstnavatelů využívá telefonického pohovoru, který předchází setkání tváří v tvář. To, jak si povedete, může rozhodnout, zda bude přijímací proces pokračovat či nikoli.

Naši konzultanti se s Vámi rádi podělí o rady, jak se úspěšně připravit na telefonický pohovor.

Tutorial: Telefonický pohovor. Doveďte konverzaci k osobnímu pohovoru.

 Telefonát může být stejně důležitý jako osobní pohovor a příprava se vyplatí!

 

  1. Udělejte ze svého telefonu osobního asistenta. Poslechněte si nahrávku na záznamníku. Přehrajte ji, pokud je zastaralá, nejasná či příliš neformální. Vyhněte se vtipným a nevhodným pozdravům. Zrušte uvítací tón.
  2. Nezapomeňte, že případný zaměstnavatel Vás může kdykoli kontaktovat na Vámi uvedeném telefonním čísle. Zvykněte si přijímat všechny hovory profesionálně. Vyhněte se hovorovým pozdravům.
  3. Pokud Vás telefonát zastihne v nevhodnou dobu na nevhodném místě, zdvořile požádejte, zda můžete zavolat zpět v dohodnutém čase. To Vám umožní připravit se a odpovídat na otázky bez rozptýlení pozornosti.
  4. Usmívejte se, když telefonujete! Úsměv Vašemu hlasu propůjčí přátelský a otevřený tón. Všímejte si verbálních narážek volajícího a přizpůsobte jim způsob promluvy. Je-li velmi formální, odpovídejte klidně. Je-li uvolněnější, nesklouzněte k hovorovému či příliš uvolněnému vyjadřování.
  5. Telefonický pohovor je náročný. Usnadněte jej volajícímu, jinak budete ohodnoceni nespravedlivě. Odpovídejte na otázky přímo a bez odbíhání.
  6. Poslouchejte aktivně! Přistupujte k telefonickému pohovoru jako k osobnímu setkání. Jste-li na vážkách, ptejte se. Ujistěte se, že jasně rozumíte jménu volajícího a kontaktním informacím. Slovní shrnutí diskuse na konci telefonátu zajistí, že si navzdory vzdálenosti skutečně rozumíte. Potvrďte další kroky, jako například datum a místo setkání.
  7. Dělejte  si poznámky během rozhovoru nebo bezprostředně po jeho skončení. V případě přerušení kvůli slabému signálu či slabé baterii Vám poznámky pomohou navázat na hovor v bodě, kde skončil. Poznámky Vám také pomohou připravit se na případné osobní setkání.
  8. Zvažte následné zaslání e-mailu, ve kterém poděkujete za telefonát a shrnete konverzaci.

 

Tutorial: Techniky pro úspěšný pracovní pohovor

Work Service je jednou z největších personálních společností. Naši náboráři se s Vámi rádi podělí o rady, jak uspět u osobního pohovoru.

 

1. Jestliže Váš životopis a motivační dopis vzbudil zájem a vedl k pohovoru, zaměstnavatel již vynaložil značný čas a úsilí, aby Vás poznal. Ujistěte se, že o něm víte více, než on o Vás! Měli byste být dobře obeznámeni alespoň s následujícími tématy:

  • Jak dlouho je daná společnost na trhu,
  • Profil společnosti, zboží a/nebo služby, pozice na trhu a hlavní konkurence,
  • Množství zaměstnanců, odvětví a mezinárodní sídlo,
  • Ocenění a význam v oboru,
  • Způsob, jakým můžou Vaše dovednosti a zkušenosti pomoci společnosti dosáhnout programového prohlášení a cílů.

 

2. Ujistěte se, že plně rozumíte pozici, o kterou se ucházíte. Pak můžete své odpovědi směřovat na budoucí pracovní úkoly. Tímto prokážete, že jste pro danou pozici ideálním uchazečem. Zjistěte veškeré dostupné informace včetně:

  • Specifických pracovních úkonů,
  • Požadovaných zkušenosti a dovedností,
  • Osobních vloh potřebných pro úspěch. Buďte připraveni pravdivě odpovídat na jakékoli otázky, týkající se Vašich slabých stránek.

 

3. Pozdní příchod na pohovor se nepromíjí. Dostavte se s dostatečným předstihem, abyste měli čas se zklidnit. V případě neočekávané události okamžitě informujte zaměstnavatele a přeložte termín schůzky.

4. Vypněte si mobilní telefon nebo alespoň vyzvánění včetně vibrací.

5. Je nezbytně nutné, abyste si zapamatovali jméno člověka, s nímž si domlouváte pohovor. V mnoha případech se jedná o stejného zaměstnance, se kterým se později setkáte tváří v tvář.

6. Prozkoumejte firemní kulturu a vhodně se oblečte. Požadavky se velmi liší v závislosti na druhu a oblasti podnikání. Amazon, vedoucí internetový maloobchodník, například doporučuje: „Oblečte se hezky, ale pohodlně. Oblek a kravata tady na nikoho neudělají dojem”. Oblečení by také mělo odrážet povahu zaměstnání, o které se ucházíte. Vedoucí pracovník Citibank říká: „Oblečení je závislé na pozici v rámci společnosti. Nosím oblek a kravatu, zatímco většina středního managementu chodí do práce v méně formálním oděvu”. Obecně platí, že muži v obleku a kravatě nemůžou sáhnout vedle. Ženy by si měly obléci sako a kalhoty nebo sukni a doplnit je konzervativní, klasickou obuví. Vzhled je nejdůležitějším faktorem, který ovlivňuje první dojem. Vyhněte se výrazným barvám oděvu i líčení. Příliš mnoho šperků působí rušivě. Náborář se potřebuje soustředit na Vás, ne na Vaše doplňky. Váš účes by měl korespondovat s popisem zaměstnání. Ucházíte-li se o zaměstnání ve finanční instituci, konzervativní sestřih a barva budou nejpřijatelnější.

7. Úvod bude s největší pravděpodobností doprovázen podáním ruky. Znalost a dodržování kulturních zvyklostí je výhodou.

8. Nesedejte si, dokud k tomu nebudete vyzváni.

9. Přineste si kopie všech důležitých dokumentů, jako jsou reference, diplomy a certifikáty. Důkladná příprava v očích zaměstnavatele zvyšuje Vaši důvěryhodnost.

10. Během pohovoru udržujte oční kontakt. Buďte aktivní. Budete-li dobře obeznámeni se společností a zaměstnáním, pomůže Vám to cítit se sebejistě a skrýt nervozitu.

11. Na otázky odpovídejte přímo a neodchylujte se od tématu diskusí o nesouvisejících věcech. Zaměstnavatel je časově omezen. Budou-li Vaše odpovědi příliš obecné a neuchopitelné, nemusí se Vám podařit říci vše podstatné. Možná ani nebudete mít možnost reagovat na všechny běžné otázky.

12. Připravte se na otázky týkající se Vašich finančních požadavků. Měli byste znát průměrnou mzdu ve stejných či podobných pozicích. Zvažte ohodnocení jako celek a rozhodněte se, zda jste ochotni vzdát se části očekávaného finančního ohodnocení výměnou za jiné výhody. Během pohovoru si se zaměstnavatelem ujasněte bonusový a odměnový systém.

13. Připravte si otázky, na které se chcete zaměstnavatele zeptat. Inteligentně položené, konkrétní a logické dotazy Vám nejen pomohou získat více informací, ale také na zaměstnavatele zapůsobí. Například: „Je tato pozice přímo podřízena vedoucímu oddělení, který nedávno získal (ocenění, zakázku, atd.)?”.

 

Na konci pohovoru poděkujte všem zúčastněným za zájem o Vaši žádost. Zeptejte se na další kroky, kdo a kdy se s Vámi spojí, pokud to ještě nebylo řečeno.

Už jste se dozvěděli vše o úspěšném pohovoru. Pokračujte dál a zjistěte jak postupovat po pohovoru.

nahoru

Studuj, vydělávej a užívej si studentský život. Máš svobodu volby! Vyber si, kdy chceš pracovat. Přijmi výzvy a získej zkušenosti. Spolupracuj a profesionály a uč se činnosti, uveď teorii do praxe. Vydej se za svou kariérou už dnes. více

We use cookies on our website. By continuing to browse the site, you agree to our use of cookies. Learn more. ×